KIL (Review/Ulasan)

Salam u'olls,

rasanya lama dah tidak menulis di blog, dah tiga bulan. Malah sudah lama tidak membuat ulasan mengenai filem yang ditonton. Artikel untuk filem sebelum ni, siapakah-pencuri-hatikusi-psikokah?

Baiklah hari ni baru berkesempatan menonton sebuah filem bertajuk KIL di Astro. 


Setelah hampir setahun mendengar kehebatan filem ini daripada rakan2 yang pergi menontonnya di panggung wayang, akhirnya saya juga turut mengakui kehebatan cerita ini!

9 bintang untuk filem ini!!!! woothoot~

Secara jujurnya saya sangat menggemari lakonan teraju utama filem ini, Redza Minhat dengan Cristine Suzanne Stockstill. Lakonan mereka baik dan penuh penghayatan. Ianya nampak santai dan tidak berlebih-lebihan malah nampak natural. 

Dari segi plot, plot filem ini agak perlahan namun begitu kekemasan plot dan kebijaksanaan pihak pengarah yang sentiasa menyebabkan saya tertunggu-tunggu apa yang akan terjadi seterusnya. Malahan saya amat berpuas hati dengan jalan cerita yang disajikan.

Setiap persoalan yang dimainkan, ada yang dijawab secara straight forward atau disuapkan terus namun kebanyakannya diberikan secara indirect yang menyebabkan kita perlu berfikir sedikit. Twist yang diberikan di setiap persoalan sangat memberangsangkan. Saya amat berpuas hati.

Banyak perkara yang disentuh dalam filem ini walaupun ringkas namun padat. Ini sebenarnya antara sebab saya sangat berpuas hati dgn filem ini dan pendekatan yang diambil. 

Akhir kata, filem ini sangatlah menarik untuk ditonton malah ianya sangat santai disamping perkara pokok yang ingin disampaikan merupakan perkara taboo di dalam masyarakat kita. Namun ianya diolah dengan baiknya dengan menonjolkan sisi-sisi positif melebihi sisi negatif. Mesej utama yang ingin disampaikan ialah anda mampu untuk berubah walaupun anda tidak nampak jalannya atau anda sudah kehilangan harapan lagi.

Bercakap mengenai harapan (HOPE), saya ketemukan sebuah video ucapan Sheikh Hamza Yusuf berkenaan perkara harapan ini yang telah merenggut jiwa diri ini untuk bermuhasabah kembali persepsi saya terhadap perkara ini. InshaAllah dengan izin-Nya, video ini boleh menjawab perkara pokok dalam diri kita dan juga dalam filem KIL, yang perlu digugah kepada insan bernama Akil itu.


p/s: I like the main actor and actress accent, something new and fresh for me :D

Comments

Popular Posts